El dos models i el primer prototip (dreta) de Mercedes-Benz C111 amb motor Wankel. |
Durant la dècada dels 60 i 70, la factoria d’automòbils alemanya Mercedes-Benz va iniciar un nou projecte per experimentar amb les noves tecnologies aplicades als motors. Per aquest projecte va crear la sèrie C 111, uns prototips esportius dotats de diferents motors experimentals; motors Wankel, diesel o turbocompressors.
El motor Wankel, dissenyat pel enginyer alemany Felix Wankel, va suposar un nou concepte en el disseny del motor d’explosió, es tractava d’un innovador motor de combustió interna que utilitzava rotors en lloc de pistons, com els motors Otto convencionals.
Motor Wankel
El motor Wankel, dissenyat pel enginyer alemany Felix Wankel, va suposar un nou concepte en el disseny del motor d’explosió, es tractava d’un innovador motor de combustió interna que utilitzava rotors en lloc de pistons, com els motors Otto convencionals.
Motor Wankel de dos pistons |
Mercedes-Benz C-111 |
Al Saló de l’Automòbil de Frankfurt de 1969, amb un motor Wankel de tres rotors i 280CV, es va presentar el Mercedes-Benz C111, un esportiu de línia futurista amb a unes espectaculars portes tipus ales de gavina. Innovava en l’ús de materials plàstics en determinades parts de la carrosseria per obtenir un menor pes. Amb l'interior entapissat i aire condicionat, el dotava d’un confort excepcional. El motor Wankel era capaç de prestar una velocitat al voltant dels 260 Km/h i una acceleració de 0 a 100 Km/h en 5 segons. En definitiva, era un vehicle amb unes grans espectatives de futur, envejades per altres fabricants.
Motor Show de Ginebra (1970) |
Malauradament, les extraordinàries prestacions del motor Wankel tenien un preu; un consum desmesurat. Després de nombrosos estudis i proves, els enginyers de Mercedes van decidir substituir-lo i experimentar amb un motor Turbo Diesel.
Els caça-rècords
Mercedes-Benz C-111-III |
Mercedes-Benz C-111-IV |
Actualitat
Al final de la dècada dels 80, els bòlids de Sauber Mercedes van dominar el Grup C del Campionat Mundial de Marques de la FIA, n’hi ha que veuen serioses similituds entre aquests monoplaces i la vella sèrie C111.
La darrera evolució; l'espectacular C-112 |
El model d'EXIN
EXIN va comercialitzar al 1970 el Mercedes Wankel C-111, rèplica de la primera versió del Mercedes-Benz C111. Amb la referència inicial C-44 que posteriorment, va se canviada per la 4044. La carrosseria podia ser en colors blanc, taronja, groc, verd, vermell i granat, amb el xassís sempre en negre. Al poc temps del seu llançament es va modificar la safata del pilot afegint dos peus a l'interior per subjectar l’eix posterior.
El model d'Exin en color vermell |
El xassís va ser modificat al 1975 canviant el "Made in Spain" de forma rectangular a circular. La referència no es va modificar en el xassís fins al 1977. El cos del pilot, de color blau, formava part de la mateixa peça que la safata de color beix. El pilot va dur el casc tipus jet fins al 1976 que va ser substituït per l'integral, sempre de color groc o vermell.
La configuració tècnica era la constant en la època, és a dir, guia blanca fixada amb un bis, motor RX de 15.000rpm, un pinyó de 9 dents i una corona blanca de 27 dents. Les llantes són exclusives d’aquest model. La decoració amb calques, excepte les matricules adhesives, era com la majoria dels models EXIN de l’època, totalment inventada.
Formava part del set GT-19 – Gran Turisme, un circuit oval de 8 corbes estàndards, una recta estàndard i una recta de sortida.
Exin va finalitzar la producció del Mercedes Wankel C-111 a l'any 1984.
Model de la col·lecció 'Coches Míticos' d'Altaya. (fotografia de http://www.neldo.net/) |
Bibliografia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada